
7 cech dobrze zarządzanej inwentaryzacji
- Strona główna
- Blog AgendaPro Estetyka
- 7 cech dobrej inwentaryzacji ...
Jedną z najczęstszych praktyk w każdym rodzaju biznesu jest przeprowadzanie powtarzających się inwentaryzacji lub liczenia produktów w magazynie. Inwentaryzacja służy precyzyjnemu potwierdzeniu istnienia towaru i jego lokalizacji oraz jest procedurą bardzo pomocną przy planowaniu strategii logistycznej dystrybucji Państwa środków produkcji lub produktów handlowych. Poniżej przedstawimy siedem głównych cech dobrego remanentu.
Co to jest i do czego służy?
W dużym skrócie, inwentaryzacja to szczegółowy wykaz, wraz z ilościami i wartościami, produktów i towarów, które przechowuje Twoja firma. Ta szczegółowa klasyfikacja dokonywana jest według cech produktów i ich roli w majątku przedsiębiorstwa. Przeprowadzenie inwentaryzacji to w zasadzie sporządzenie listy zapasów, ilości i cech według linii produktowych poprzez narzędzie komputerowe, a w każdym razie ręcznie.
Główną funkcją dobrej inwentaryzacji jest kierowanie i monitorowanie wewnętrznych procesów kupna i sprzedaży w Twojej firmie, aktualizowanie rachunków i terminów przydatności produktów oraz wykrywanie wszelkich możliwych anomalii i błędów. Wśród tych awarii lub anomalii możliwych do wykrycia przez dobrą inwentaryzację są:
-
Stopniowe znikanie produktów w wyniku kradzieży lub niewłaściwego umieszczenia.
-
Zniknięcia z powodu błędów systemowych.
-
Istnienie i obrót produktami przeterminowanymi.
-
Anomalie w przepływach pieniężnych.
Powinieneświedzieć, że każda inwentaryzacja, po jej zakończeniu, generuje szczegółowy raport, w którym rozważane są różnice cenowe między towarami (jednostkami ) w odniesieniu do ceny początkowej (pierwsza inwentaryzacja) i ceny końcowej lub bieżącej inwentaryzacji oraz możliwe przyczyny tych różnic cenowych, a także możliwe strategie poprawy zarządzania towarami.
Częstotliwość i rodzaje inwentaryzacji
W zależności od regularności, z jaką przeprowadza się inwentaryzację, mogą to być:
Inwentaryzacja roczna. W niektórych krajach przepisy wymagają corocznego zakończenia roku obrotowego na firmę, więc ten rodzaj inwentaryzacji jest zgodny z wymogiem corocznego zamknięcia działalności gospodarczej.
Rotacja zapasów (miesięcznie lub kwartalnie). Ten rodzaj inwentaryzacji jest planowany przez firmę, a ponieważ jest przeprowadzany w krótszych okresach czasu, oznacza mniejszy ruch towarów.
Inwentaryzacja wieczysta. Polega ona na aktualizacji stanów magazynowych w czasie rzeczywistym poprzez narzędzia technologiczne.
Wskazówki dotyczące wdrożenia efektywnej inwentaryzacji
Usprawnienie zarządzania zapasami każdego dnia to decyzja, której nigdy nie należy odkładać na później. Teraz, gdy znasz już zalety i niektóre cechy inwentaryzacji, powinieneś wiedzieć, że aby osiągnąć te ulepszenia, musisz najpierw wykonać serię kroków:
-
Uporządkowanie informacji: zawsze dobrze będzie, jeśli przy pierwszej z inwentaryzacji wygenerujesz rodzaj katalogu, który powinien być aktualizowany przy kolejnych inwentaryzacjach. Posortuj je według grup i według poszczególnych dostawców, a także regularnie eliminuj produkty, których już nie obsługujesz.
-
Skategoryzuj swoje produkty: oznacza to, że gdy już znasz i zorganizowałeś swoje produkty, musisz je sklasyfikować. Zasadniczo proponujemy trzy kategorie: produkty o wysokiej cyrkulacji, produkty o tymczasowej rotacji i produkty o specjalnej cyrkulacji.
-
Sporządzić kalendarz inwentaryzacji: ten krok pozwoli określić, ile czasu zajmie Ci przygotowanie towaru dla klienta. W tym kroku należy wziąć pod uwagę czas dostawy od Twoich dostawców oraz częstotliwość, z jaką Twoi użytkownicy konsumują każdy z nich.
-
Porównać zapasy: przeanalizuj dane, aby zidentyfikować te produkty, które znajdują się na wyższym poziomie jednostek niż maksymalny, obliczony zgodnie z częstotliwością Twojej inwentaryzacji.. To pomoże Ci podjąć najlepsze decyzje i strategie promocji sprzedaży. W ten sposób produkt będzie cieszył się znacznie większym popytem, a Ty osiągniesz optymalny poziom towaru zgodnie z tym, co najbardziej Ci odpowiada. Działaj również z produktami, które są na najniższym poziomie, aby zbilansować swoją sprzedaż i zyski.
-
Śledzenie stanów magazynowych: po podjęciu powyższych kroków, powinieneś zadbać o śledzenie każdego ze swoich produktów w czasie rzeczywistym , dzięki czemu np. za każdym razem, gdy jeden z Twoich produktów osiągnie swój minimalny poziom, ze względu na sukces sprzedażowy, będziesz mógł w porę odnowić jego zakup i nie stracić pieniędzy.
-
Zawsze aktualizuj: trendy rynkowe zawsze będą się zmieniać, okresowo przeglądaj swoje informacje o zapasach pod lupą rynku i upewnij się, że masz wiarygodne informacje. Maksymalne i minimalne poziomy Twoich produktów w zapasach zależą również od wahań rynkowych.
-
Zawsze należy pamiętać, że inwentaryzacja to nie tylko konkretna liczba towarów, ale znacznie więcej: zmniejszenie kosztów transportu, poprawa zarządzania przychodami i, wierzcie lub nie, poprawa obsługi klienta.
Artykuły powiązane
- Co powinna mieć teczka klienta estetyka?
- Jak zarządzać salonem lub pracownią fryzjerską?
- Cele spa: korzyści poza relaksem