
Dziesięć godzin uśmiechu. Tłumienie emocji w przemyśle kosmetycznym
Z uśmiechem witasz klienta. Uśmiechasz się, gdy mówi o swoich oczekiwaniach, choć już wiesz, że to będzie trudny przypadek. Utrzymujesz ten uśmiech na twarzy przez cały czas trwania usługi, mimo że nie idzie ona zgodnie z planem i czujesz ogromny niepokój. Podnosisz brodę, gdy klientka krzyczy na Ciebie, oskarżając o zniszczenie włosów, mimo że problem pojawił się, ponieważ okłamała Cię podczas wstępnej konsultacji. Zachowujesz przyjazny wyraz twarzy podczas wyjaśniania, jak rozwiążesz problem. Kiedy się wyrywają, ty się uśmiechasz. Kiedy drzwi się zamykają, jedyną rzeczą, na którą masz ochotę, jest pójście do łóżka i zalanie się łzami. Ale nie ma jeszcze południa, przed Tobą jeszcze siedem godzin pracy, a Twój kolejny klient właśnie wszedł do gabinetu, czas więc znów się uśmiechnąć i działać dalej.
Pracując w branży kosmetycznej, oczekuje się, że zawsze będziesz wyglądać wesoło i zadowolona, aby utrzymać pozytywną i optymistyczną atmosferę. Twoi klienci przychodzą do salonu, aby się zrelaksować i odprężyć, więc musisz zaniedbać swoje prawdziwe emocje i zbudować fasadę beztroskiej, żywej, gadatliwej osoby, która pracuje w najbardziej beztroskiej i wyluzowanej branży na świecie. Jednak udawanie, że w Twoim życiu codziennie przez 8-10 godzin świeci słońce i pada deszcz, może poważnie nadwyrężyć Twoje nerwy. Ukrywanie swoich prawdziwych emocji może negatywnie wpłynąć na Twoje zdrowie psychiczne. Jak więc poradzić sobie z tym problemem i być specjalistką od urody, z którą klienci chcą spędzać czas bez poświęcania swoich prawdziwych uczuć?
Wskazówka: O wiele łatwiej jest poradzić sobie z tym problemem, jeśli salon, w którym pracujesz jest zdrowym psychicznie miejscem pracy. Jeśli jesteś właścicielem lub menadżerem salonu kosmetycznego, upewnij się, że promujesz pozytywne środowisko pracy - sprawdź naszą listę kontrolną dotyczącą tego tematu.
Ryzyko
Ustalmy jedną rzecz: nie ma czegoś takiego jak negatywne emocje. Wszystkie są całkowicie normalne i potrzebne - szczęście, smutek, irytacja i strach odgrywają ważne role. To sposób, w jaki wyrażamy pewne emocje, może być krzywdzący, ale samo uczucie jest czymś, do czego mamy pełne prawo. Tłumienie tego, co naprawdę czujemy, na dłuższą metę jest nienaturalne i sprawia, że nasze ciało jest napięte, a umysł zdezorientowany i zmęczony. W rezultacie stajesz się podatny na emocjonalne wybuchy. To tak jak upychanie wszystkich ubrań w szafie zamiast sortowania ich na półkach - pokój będzie wyglądał schludnie przez jakiś czas, dopóki szafa nie stanie się tak pełna, że eksploduje.
Nie jest tak źle, jeśli zachowujesz przyjazną fasadę w miejscu pracy, ale raz odpuszczasz sobie w kontaktach z przyjaciółmi i rodziną. Jednak wiele specjalistek od urody przenosi ten schemat zachowania na życie prywatne. Wspierają swoich przyjaciół i rodzinę jak nikt inny, zawsze gotowi wysłuchać i pocieszyć... i nigdy nie mówią o swoich własnych problemach, udając, że są w porządku i mają wszystko pod kontrolą. Przyjmują postawę "poddańczą" - ciągle uśmiechnięci, zawsze gotowi do pomocy, zawsze odgrywający rolę drugoplanową.
Co więcej, psychologowie zwracają uwagę, że udawanie uśmiechu, gdy w rzeczywistości czujemy się nieszczęśliwi, prowadzi do wewnętrznego dysonansu poznawczego, powodując nie tylko chwilową dezorientację, ale i długotrwałe poczucie niepokoju. Jest to szczególnie prawdziwe, jeśli przechodzisz przez epizod depresji lub lęku.
Rozwiązanie
Nie jest łatwo pogodzić bycie świadomą siebie i dbającą o siebie osobą z dostarczaniem usług kosmetycznych, ponieważ jesteś skłonna do zaniedbywania własnych potrzeb i uczuć w imię zapewnienia klientowi jak najlepszych wrażeń. Jak wspomniano wcześniej, wszyscy musimy powstrzymywać się od wyrażania emocji w miejscu pracy - to po prostu norma społeczna, zwłaszcza w branży usługowej. Ale jak utrzymać tę sytuację w jak najlepszym zdrowiu?
- Uśmiechaj się mniej, ale bardziej szczerze. Nie czuj się zobowiązany do tego, aby mieć uśmiech na twarzy podczas całej obsługi, jeśli masz zły dzień. Doskonale jest ograniczyć liczbę radosnych uśmiechów do powitalnego i pożegnalnego (plus jeden w każdej sytuacji, gdy naprawdę masz na to ochotę). Postaraj się jednak, aby były one szczere - niech klient wie, że cieszysz się, że go widzisz, nawet jeśli nie jesteś w najlepszym nastroju.
- Rób przerwy. Idź do toalety. Wyjdź na zewnątrz, jeśli możesz. Płacz, jeśli jesteś smutny i uderzaj w ścianę, jeśli jesteś zły. Połącz się ze swoimi prawdziwymi uczuciami. Następnie weź kilka głębokich oddechów. Wyślij tekst do swojego najlepszego przyjaciela, przyznając, że twój dzień nie jest najwspanialszy i że zadzwonisz do nich po pracy - poczujesz się o wiele lepiej wiedząc, że możesz być z kimś szczery.
- Porozmawiaj z kimś. Czy masz przyjaciela wśród swoich kolegów z zespołu? Nie musi to być ktoś bardzo bliski, wystarczy osoba, którą lubisz i wiesz, że możesz jej zaufać. Powiedz jej, że przeżywasz ciężki dzień - nie musisz nawet szczegółowo opisywać sytuacji, wystarczy, że po prostu przyznasz się komuś, że nie masz najlepszego nastroju. Po raz kolejny może się okazać, że samo powiedzenie komuś, jak naprawdę się dziś czujesz, przynosi wielką ulgę.
- Znajdź spokój wśród bliskich osób. Bądź szczery ze swoimi przyjaciółmi lub rodziną - opowiedz im o swoim dniu i emocjach, przez które przeszedłeś.
- Wyrzuć to z siebie po godzinach. Aktywność fizyczna, jak taniec czy bieganie, jest podobno najlepszym sposobem na pozbycie się napięcia emocjonalnego. Jednak wszystko, co sprawi, że poczujesz się lepiej, jest świetnym pomysłem - przeczytaj książkę, obejrzyj odcinek ulubionego serialu, zrób coś kreatywnego.
- Jeśli przechodzisz przez coś naprawdę trudnego, rozważ zrobienie sobie przerwy. Czasami sytuacja może stać się naprawdę przytłaczająca. Może nadszedł czas, aby wziąć kilka dni wolnego, naładować akumulatory, spędzić czas z przyjaciółmi i rodziną. Twoje zdrowie jest o wiele ważniejsze niż praca, bez względu na to, jak bardzo ją kochasz!
Jest jeszcze jeden ważny fakt, który należy sobie uświadomić - czasami to nie klienci oczekują, że będziesz cały czas radosny. Prawda jest taka, że być może konkurujesz sam ze sobą - zawsze stawiając sobie poprzeczkę wyżej. Klienci są ludźmi takimi samymi jak Ty i większość z nich rozumie, że wszyscy przechodzimy przez ciężkie dni od czasu do czasu. Niektórzy z nich nawet nie zwracają na tyle uwagi, aby zauważyć, że jesteś mniej rozmowny i uśmiechnięty. Tak długo, jak jesteś profesjonalny, przyjazny i zapewniasz dobrą obsługę klienta, Twój mniej optymistyczny niż zwykle nastrój nie jest problemem. Nie zmuszaj się do bycia wyidealizowaną wersją samej siebie, kiedy z trudem utrzymujesz uśmiech na twarzy - jesteś świetną specjalistką od urody i tojest najważniejsze.
Wypróbuj Versum za darmo
[Ogółem: 1 Średnia: 5/5]Spis treści.
- Ryzyko
- Rozwiązanie