
Zapobieganie stratom w handlu detalicznym - jak ocenić i zmniejszyć straty w zapasach
Skurcz to strata w zapasach. Odzwierciedla on różnicę między zaksięgowaną wartością zapasów a ich wartością rzeczywistą. Niektórzy właściciele firm błędnie uważają, że straty towarów są częścią kosztów prowadzenia działalności.
Chociaż muszą oni uwzględniać straty w swoich wynikach finansowych, jest to kosztowny problem, ponieważ negatywnie wpływa na marżę i rentowność działalności.
Poziomy kurczenia się zapasów różnią się w zależności od branży, ale generalnie idealnym rozwiązaniem jest utrzymywanie ich w przedziale od 1 do 3 procent sprzedaży. Zrozumienie zasad ilościowego określania i redukcji skurczów ma kluczowe znaczenie dla pomyślności firm z branży fryzjerskiej i kosmetycznej.
Najczęstsze przyczyny
- Kradzież - kradzieże wewnętrzne i zewnętrzne stanowią 80% strat w zapasach. Wystawy detaliczne i niezabezpieczone magazyny kuszą złodziei sklepowych, a nawet pracowników.
- Błędy administracyjne - w tym niedopatrzenia w wysyłce, różnice w stanie magazynu, błędy kasjerów, niewłaściwe rozmieszczenie zapasów i dokumentacji.
- Oszustwa - w tej kategorii mieszczą się celowe oszustwa związane z fałszywymi zakupami i zwrotami.
- Przeterminowanie produktów łatwo psujących się - gdy towary przechowywane po upływie terminu ważności tracą swoją wartość.
- Pogorszenie stanu zapasów - może ono nastąpić w trakcie transportu lub na miejscu i może być konsekwencją niewłaściwego opakowania, systemu przechowywania itp.
- Niezarejestrowane wykorzystanie produktów detalicznych w usługach - może wynikać z braku monitorowania wykorzystania produktów w usługach.
- Oszustwa i/lub łapówki od sprzedawców - gdy sprzedawcy, świadomie lub nie, zawyżają opłaty za towary o niższej wartości / niedostarczone.
Szacowanie skurczu
Tradycyjny sposób określania skurczu składa się z kilku etapów obejmujących liczenie towarów w magazynie i wykonywanie ręcznych obliczeń. Proces ten można również zautomatyzować, korzystając z narzędzia do zarządzania produktem. Oczywiście można liczyć zapasy, ustalać wartość zapasów i dokonywać obniżek ręcznie, ale istnieją bardziej efektywne sposoby.
Określanie kurczliwości za pomocą oprogramowania dla salonów:
Zamiast obliczać kurczliwość ręcznie, można skorzystać z odpowiedniego oprogramowania dla salonów kosmetycznych. Upewnij się, że posiada ono wszystkie potrzebne funkcje. Powinno ono dostarczać informacji na temat aktualnych stanów magazynowych, wartości skurczów i innych istotnych danych. Błyskawiczny dostęp do wszystkich tych informacji pomoże Ci zaoszczędzić czas, a większa przejrzystość pomoże Ci zidentyfikować nieuczciwych pracowników i zmniejszyć liczbę skurczów.
Jak ograniczyć kurczliwość
- Zarządzaj personelem - utrzymywanie odpowiedniej liczby pracowników w sklepie pozwoli na lepszą obsługę klienta, a jednocześnie zmniejszy pokusę dla potencjalnych złodziei, pamiętaj też o monitorowaniu ich aktywności w ciągu dnia.
- Sprawdzaj produkty - zainicjuj inwentaryzację lub zleć ją jednemu z zaufanych pracowników. Gdy masz już swoje produkty, sprawdź, czy wszystkie są na miejscu.
- Poinstruuj swój zespół - poinformuj pracowników, że kurczenie się jest poważnym problemem dla firmy. Uświadom pracownikom, że kurczenie się wpływa na nich na wiele sposobów, np. ogranicza możliwość wypłacania podwyżek lub inwestowania w działania marketingowe, co z kolei skutkuje niższymi prowizjami.
- Korzystaj z zaawansowanego oprogramowania dla salonów z funkcjami POS, takimi jak raporty w czasie rzeczywistym dotyczące poziomu zapasów, transakcji gotówkowych, wartości skurczonych zapasów, aktywności personelu i innych istotnych informacji, które pomogą Ci utrzymać kontrolę nad skurczami.
Znaczenie redukcji skurczów magazynowych
Gdy firma boryka się z problemami związanymi z kurczeniem się zapasów, trzeba podjąć trudną decyzję o opracowaniu środków bezpieczeństwa, które nie będą miały negatywnego wpływu na lojalnych klientów i pracowników. Utrzymanie niskiego wskaźnika skur czów pozwala na utrzymanie wysokiej jakości obsługi klienta i wysokich standardów traktowania pracowników. Zmotywowany personel i efektywne procedury operacyjne są podstawą sukcesu każdej firmy z branży fryzjerskiej i kosmetycznej.
Wypróbuj Versum za darmo
[Total: 2 Średnia: 3.5/5]Spis treści
- Najczęstsze przyczyny
- Szacowanie skurczu
- Jak zredukować skurcz
- Znaczenie redukcji skurczu zapasów